Przez całe wakacje trwał pierwszy z dwóch cykli warsztatów bibułkarstwa prowadzony przez mistrzynię Halinę Brzazgacz z Roczyn. Sześciu adeptów sztuki tworzenia ludowych kwiatów sztucznych z bibuły (ale także krepiny) samodzielnie ale pod czujnym okiem Mistrzyni wykonało piękne prace wykorzystując do tego nabyte umiejętności np.: skrętu, rolowania, cięcia, wiązania i układania bibuły (metodą m.in. „cukierkową”, „łańcuszkową” czy „sznureczkową”). Poniżej prezentujemy wybrane fotografie z tego okresu.
Warto przy okazji przypomnieć, że stan badań nad kwiatami z bibuły, czy szerzej ludowymi kwiatami sztucznymi nie jest zbyt duży. Wpływ na to miało m.in. późne zainteresowanie sztuką ludową wśród badaczy kultury. W XIX w. skupiano się szczególnie na badaniu literatury, twórczość plastyczną traktując marginalnie. W 1946 r. powstaje Państwowy Instytut Badania Sztuki ludowej, który od roku 1950 r. zostaje wcielony do Państwowego Instytut Sztuki stając się Zakładem Badania Sztuki Ludowej i Folkloru, w skład którego wchodziły Sekcja Muzyki i Folkloru oraz ważna w kontekście tematu projektu Sekcja Badania Plastyki Ludowe [1]. To właśnie w ramach pracy w tej sekcji rozpoczęto badania terenowe w zakresie ludowych kwiatów sztucznych w tym kwiatów z bibuły. Nie wiadomo kiedy dokładnie pojawił się na rynku idealny surowiec na sztuczne kwiaty – różnobarwna kolorowa bibułka marszczona, ale na pewno produkowała ją papiernia w Żywcu ok. 1910 r. W okresie międzywojennym zapanowała moda na kwiaty z bibuły w całym kraju w tym także w powiecie wadowickim [2]. Halina Brzazgacz jest powszechnie znaną i szanowaną mieszkanką tego powiatu; od 50 lat wyrabia metodą tradycyjną kwiaty bibułkowe w niewielkiej miejscowości Roczyny na pograniczu województwa małopolskiego i śląskiego. Miejsce pogranicza w jakim przyszło jej żyć wpłynęło na unikatowość używanych przez nią wzorów, kolorystyki a także sposobów komponowania kwiatów. W 2018 r. Halina Brzazgacz realizowała cykl warsztatów w ramach zadania MKiDN „Mistrz Tradycji” teraz przyszła kolej na prowadzenie warsztatów w ramach Programu Folk(od)Nowa Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi. Organizatorem obydwóch warsztatów jest nasza Fundacja „Memo” z Roczyn.
[1] R. Reinfuss, Stan badań nad polską sztuką ludową, “Polska Sztuka Ludowa”, rok IV nr 1-6; R. Reinfuss, Prace sekcji badania plastyki ludowej PIS w ciągu minionego 15-lecia, Polska Sztuka Ludowa – Konteksty 1959 t.13 z.4, s. 197-207.
[2] E. Fryś- Pietraszkowa, Kwiaty z bibułki papieru i wiórów, [w:] Piękno użyteczne czy piękno ginące. Informator o realizacji programu Ministerstwa Kultury i Sztuki „Ginące zawody”, Łódź 1997,s. 61.