Pomysłodawcą i inicjatorem naszej serii wydawniczej jest Witold Broda, który badając polską kulturę muzyczną ludową i tradycyjną zauważył potrzebę pochylenia się nad zagadnieniami związanymi z różnicami funkcjonowania w przestrzeni publicznej, mowie i wyobrażeniu potocznym, a także dyskursie akademickim zagadnień związanych z tańcami narodowymi. Seria wydawnicza zapoczątkowana w 2018 r. od publikacji Tomasza Nowaka „Polski, polonez, chodzony” a przeznaczona przede wszystkim dla młodego odbiorcy. obejmować będzie wszystkie tańce narodowe. Po polonezie przyszedł czas na krakowiaka.
Dziś chcielibyśmy przybliżyć sylwetkę samego autora publikacji. Zapraszamy…
Tomasz Nowak: doktor habilitowany nauk o sztuce. Ukończył studia magisterskie w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (1997), doktoranckie na Wydziale Historycznym UW (2003), Podyplomowe Studia Teorii Tańca w Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina (2005) oraz Podyplomowe Studia Menedżerskie w zakresie Zarządzania dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania UW (2006). Jest wychowankiem Jana Łosakiewicza, w 1999 roku ukończył Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny w specjalności „taniec ludowy”, a w latach 2004–2005 doskonalił warsztat choreologiczny w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem Roderyka Langego.
Obecnie jest zastępcą dyrektora Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i gościnnie wykłada na kierunku Taniec w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (od 2003). Prowadził zajęcia w Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach (2007–2009), Johannes Gutenberg-Universität Mainz (2010), Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (2011–2015).
Jest m.in. członkiem Rady Programowej ds. tańca Instytut Muzyki i Tańca, Polskiego Forum Choreologicznego (współzałożyciel, 2011–2014: wiceprezes, 2014–2017: prezes), Związku Kompozytorów Polskich (2015–2017: sekretarz generalny), International Council for Traditional Music i European Seminar in Ethnomusicology; jak również – ekspertem Polskiej Sekcji Conseil International des Organisations de Festivals de Folklore et d’Art Traditionnels. Pisze i redaguje książki z zakresu muzyki i tańca (m.in. Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany, Warszawa 2016; Tradycyjna kultura taneczna Wileńszczyzny do 1939 roku, Straduny 2014). Jest autorem ponad sześćdziesięciu artykułów naukowych. Otrzymał Nagrodę za Najlepszą Pracę Pisemną z Zakresu Historii Muzyki Polskiej (2016), Nagrodę „CLIO” (2006, 2017), Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2007). Kilkukrotnie został odznaczony, m.in. Brązowym Krzyżem Zasługi i Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.